Zespół Szkół Specjalnych Nr 3 w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie
ul. Wielicka 265, 30-663 Kraków
Dyrektor: mgr Alicja Szmuc – Jaskot
Wicedyrektor: mgr Jadwiga Smolan
Dyrektor:
Telefon „zewnętrzny”: +48 12 333 94 97
Telefon „wewnętrzny”: 44 97
Wicedyrektor:
Telefon „zewnętrzny”: +48 12 333 94 98
Telefon „wewnętrzny”: 44 98
Sekretariat:
Telefon „zewnętrzny”: +48 12 333 94 99
Telefon „wewnętrzny”: 44 99
E-mail: zss3@mjo.krakow.pl
Strona www: zssnr3krakow.pl
Szkoła w szpitalu istnieje od 1966 roku. Pracujący tutaj nauczyciele i wychowawcy starają się towarzyszyć swoim uczniom, pacjentom Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego atmosferę dającą poczucie bezpieczeństwa, w trudnym czasie choroby. Prowadzone przez nich działania o charakterze dydaktycznym i wychowawczym uwzględniają więc również wymiar terapeutyczny. Odbywają się we wszystkich oddziałach szpitalnych. W zależności od indywidualnych potrzeb uczniów mają one miejsce w salach lekcyjnych, salach zabaw jak i przy łóżkach małych pacjentów. W trosce o prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, a także wszechstronny rozwój osobowości dziecka, nauczyciele starają się motywować uczniów do różnorodnej aktywności. Uwzględniają przy tym zawsze kondycję psychofizyczną swoich podopiecznych.
Przy szkole funkcjonuje biblioteka, która odgrywa ważną rolę w jej codziennym funkcjonowaniu. Uczniowie mają możliwość pełnego korzystania z jej zasobów. Biblioteka dysponuje szeroką ofertą podręczników szkolnych i zeszytów ćwiczeń z poszczególnych przedmiotów, lektur szkolnych. W miejscu tym znaleźć można również wiele pozycji książkowych odpowiadających czytelniczym zainteresowaniom młodych ludzi. Telefon do biblioteki: +48 12 652 20 11 wew. 15 18.
W skład szkolnego zespołu wchodzi przedszkole, szkoła podstawowa i liceum ogólnokształcące.
PRZEDSZKOLE NR 16
Opieką przedszkolną objęte są dzieci w wieku od trzech do sześciu lat przebywające w oddziałach szpitalnych. Zajęcia przedszkolne realizowane są w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego. Nauczyciele pracujący w przedszkolu wspierają całościowy rozwój dzieci, pomagają im w odkrywaniu własnych możliwości, tworząc warunki umożliwiające swobodny i kreatywny rozwój. Udzielając wsparcia w sytuacjach emocjonalnie trudnych dla dzieci, ułatwiają im adaptację w nowym otoczeniu. Całość oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych umożliwia dzieciom osiągnięcie dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 108 IM. ALINY FEDOROWICZ
Podejmując naukę w naszej szkole, uczniowie mają możliwość uzupełnić braki edukacyjne spowodowane chorobą. Nauczyciele omawiają z nimi bowiem zagadnienia, które w danym momencie realizowane są w ich macierzystych szkołach. Czas trwania zajęć uzależniony jest od aktualnego stanu zdrowia ucznia. Dzięki indywidualizacji procesu nauczania, dzieci chętnie podejmują naukę w szkole szpitalnej. Czują się docenione i wiedzą, że mimo choroby mają szansę na osiągnięcie własnych celów. Wielu pacjentów otrzymuje tutaj świadectwo i promocję do kolejnej klasy. Dzięki temu mogą bez obaw wracać do swoich macierzystych środowisk. W szkole organizowany jest również egzamin ósmoklasisty, co daje uczniom możliwość ukończenia edukacji na poziomie podstawowym.
XXXIX LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
Od września 2016 roku w szkole szpitalnej działa XXXIX Liceum Ogólnokształcące. Jego powstanie jest odpowiedzią na potrzeby edukacyjne młodzieży leczonej w USD. Dzięki możliwości kontynuowania nauki w trakcie hospitalizacji, uczniowie unikają szkolnych zaległości jak i w szczególnie trudnych sytuacjach, konieczności powtarzania klasy. Licealiści mogą regularnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych dostosowanych do ich aktualnego stanu zdrowia. Szkoła oferuje możliwość realizacji poszczególnych przedmiotów w wersji rozszerzonej. Ciągłość edukacji ma znaczenie praktyczne jak i terapeutyczne. Ułatwia proces readaptacji po zakończonym leczeniu.
Przy szkole podstawowej i liceum działa zespół pozalekcyjnych zajęć wychowawczych, którego głównym zadaniem jest pełnienie funkcji terapeutyczno – wychowawczej.
Działania podejmowane przez wychowawców nastawione są również na rozwój zainteresowań i uzdolnień, na rozbudzenie pasji wychowanków w różnych wymiarach. Zamierzone cele osiągane są poprzez stosowanie różnych metod i form pracy, które dostosowane są do możliwości dzieci z różnymi jednostkami chorobowymi. Dla uczniów, którzy nie mogą uczestniczyć w zajęciach zespołowych, organizowane są zajęcia indywidualne przy łóżku pacjenta.